09 października rok BII Łk 11, 2-4

09 października rok BII Łk 11, 2-4

Modlitwa Ojcze nasz to modlitwa 7 próśb.

Pierwsze 3 prośby dotyczą podziwu chwały Ojca, a kolejne 4 prośby dotyczą tego jak znaleźć w tej chwale Ojca.

Trzy pierwsze prośby mają umocnić naszą wiarę i napełnić nas nadzieją i miłością.

1.     Ojcze nasz, który jesteś w niebie. Nas nie ma jeszcze w niebie. Nie zasłużyliśmy, by być obok Ciebie, ale nie zamykaj nam niewdzięcznym bram nieba, daj nam jeszcze jedną szansę. Święć się Imię Twoje. Nie będziesz brał Imienia Pana Boga nadaremno. Imię Boga to sam Pan Bóg. Święć się imię Twoje to próba myślenia po Bożemu, Jego oczami, a nie naszymi planami.

2.     Przyjdź Królestwo Twoje. Czym jest to Królestwo? Przecież jest wiele znaczeń i wiele różnych Królestw. Niech przyjdzie takie Królestwo, byś Ty w Nim panował wszędzie, w każdym we wszystkim. Nie jutro, nie za rok – teraz.

3.     Bądź wola Twoja. Co to znaczy? Wyjaśnił to sam Pan Jezus: “Jest wolą tego, który mnie posłał, abym ze wszystkiego, co mi dał, niczego nie stracił, ale żebym to wskrzesił w dniu ostatecznym. To bowiem jest wolą Ojca mego, aby każdy, kto widzi Syna i wierzy w Niego, miał życie wieczne. A ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym” J 6, 39-40. Wolą naszego Ojca jest, “by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy” 1Tm 2, 4. Dlatego poddanie się panowaniu Pana Boga nie oznacza niewolnictwa, ale jeśli poddamy się Bogu to zyskamy. On dodaje, mnożny, nigdy nie zabiera. Jako na ziemi tak i w niebie. Ojcze nasz - na ziemie i w niebie. Przyjdź Królestwo Twoje – na ziemi i w niebie. Bądź wola Twoja – na ziemi i w niebie.

Kolejne cztery prośby to są zwykłe, normalne marzenia dziecka Bożego, które szuka tego królestwa Bożego. Nawet więcej ta modlitwa uwzględnia także to co nie mamy śmiałości prosić.

4.     Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj. Chodzi o chleb materialny, który nas żywi, chodzi o chleb Słowa i o chleb Eucharystii? Chleb jest podstawą jedzenia, dlatego sam Jezus stał się chlebem. Daj, a nie sprzedaj. Powszedniość dotyczy dzisiejszego dnia. Jutrzejszy dzień będzie miał swoje inne troski, ale Pan obiecał, że jutro też nie braknie chleba – mi, nam, im.

5.     I przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili. Łukasz pisze o grzechach, a Mateusz o długach. To prawda, że jesteśmy dłużnikami Pana Boga. Nie w sensie majątku, ale jesteśmy Mu winni samych siebie. I nie ma tu miejsca na handel wymienny czy barter – ja Tobie to, a Ty mi to …. Mamy prawo do modlitwy, ale przebaczenie jest w rękach Boga. Dlatego ta piąta prośba to błaganie o miłosierdzie.

6.     I nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie. “Bóg nikogo nie kusi” (Jk 1, 13). Pokusy są realne i groźne, ale to jest to jakaś forma próby czy testu. W biblijnym rozumieniu o kuszenie, a nie o wystawianie na próbę. Szatan nas kusi, a Pan Bóg ratuje od upadku, skutku tego kuszenia.“

7.     Ale nas zbaw ode Złego. Zachowaj od Złego, czyli od Szatana, a nie od zła.

“Ojcze nasz” w tłumaczeniu ks. prof. Michała Czajkowskiego:

Ojcze nasz Niebieski
Niech będzie uwielbione Twoje Imię
Niech nadejdzie Twoje Królowanie
Niech się spełnia Twoja Wola
Tak niech będzie na ziemi jak i w niebie
Chleba naszego daj nam dzisiaj pod dostatkiem
Daruj nam długi nasze
jak i my darowaliśmy naszym dłużnikom
Ustrzeż nas przed poddaniem się w pokusie
A ochroń nas przed Złym.

"Ojcze, święć się imię Twoje, przyjdź królestwo Twoje. Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto nam zawini; i nie dopuść, byśmy ulegli pokusie". Łk 11, 2-4

ojcze_nasz-jerozolima_polskijpg